Subscriu-te via RSS

La vitamina D és de gran importància per la homeòstasis (és a dir, l’equilibri) del organisme. De fet, pel simple fet de ser una vitamina ja sabem que és una substància imprescindible pel bon funcionament del organisme, per tant imprescindible per mantenir un bon estat de salut, i per tant en cas de carència el cos genera patologies.

Entre les funcions conegudes de la vitamina D en l’organisme, trobem:

  • Regulació i potenciació del sistema immunitari. La vitamina D és necessària perquè les cèl·lules immunitàries estiguin més actives, i per tant ens ajudin a reduir malalties infeccioses (constipats, grips, tuberculosis, hepatitis, infeccions respiratòries ...), malalties autoimmunitàries (lupus eritematós, psoriasis, esclerosis múltiple o diabetis mellitus tipus 1) o al·lèrgies entre d’altres.
  • Protectora del càncer. Hi ha càncers com ara el de còlon, mama, ovari, limfoma no-Hodgkin i pròstata que podem prevenir significativament si mantenim el nostre organisme amb una bona quantitat de vitamina D. Així mateix, també s’associen nivells adequats de vitamina D amb menor mortalitat per càncer de colon, mama i pròstata.
  • Redueix el risc de malalties cardiovasculars. La vitamina D, en tant que reguladora de la hormona parathormona i del sistema Renina-Angiotensina, té capacitat de reducció de la pressió arterial, la qual té una relació directe amb el desenvolupament de malalties cardiovasculars.
  • Millora la secreció d’insulina en el pàncrees, de manera que les persones amb bons nivells seran menys propensos a desenvolupar resistència a la insulina, la qual està relacionada amb el desenvolupament de diabetis i d’obesitat.
  • Prevé la osteoporosis. La vitamina D és imprescindible per fer arribar el calci als ossos, de manera que per a prevenir o tractar la osteoporosis sovint és més imprescindible augmentar els nivells de vitamina D que no pas augmentar la ingesta de calci. De fet, EEUU és el país on més calci s’ingereix, i en canvi, és el país amb més osteoporosis. De totes maneres la vitamina D no és l’únic motiu, entre d’altres també se’n relaciona l’elevat consum de proteïnes, poca activitat física, l’obesitat, el consum de begudes refrescants, entre d’altres (us deixaré un post ben aviat per poder-vos- ho explicar més detalladament!).
  • Prevé la esteatosis hepàtica. La carència de vitamina D està associada amb esteatosis hepàtica no alcohòlica independentment de l’estat metabòlic del organisme, és a dir, independentment que existeixi un síndrome metabòlic, diabetis o resistència a la insulina (factors relacionats amb aquesta patologia).
  • Facilita un bon estat muscular. Un estat òptim de vitamina D facilita la massa muscular i la capacitat muscular.
  • Millora l’estat d’ànim. La deficiència de vitamina D està relacionada amb la depressió.
  • Millora l’aspecte de la pell. La vitamina D està relacionada amb la diferenciació del queratinòcits (un tipus de cèl·lula epitelial), facilitant així un bon funcionament de la pell, millorant-ne el seu aspecte i millorant la seva funció com a primera barrera immunitària enfront a patògens.

Però perquè és tant important conèixer i parlar de la vitamina D? El motiu és la extensa deficiència d’aquesta vitamina entre la nostre població. Però, perquè és tant deficient aquesta vitamina?

La vitamina D la podem adquirir de l’alimentació i dels rajos solars. En l’alimentació es troba especialment al peix blau i dels ous (de gallines que han pasturat), però aquests aliments no en contenen grans quantitats i alhora no acostumen a ser de consum diari.

Així doncs, és imprescindible l’exposició solar per tal de poder-ne assolir uns bons nivells. La generem quan els rajos solars toquen la pell, en la qual a partir del colesterol que hi ha, i després de un seguit de reaccions bioquímiques, es generarà la vitamina D. La teòrica és fàcil, però la pràctica ja ens cal prendre més el sol. La societat en la que estem immersos, ens avoca a una dosis de sol molt baixa, habitualment treballant en llocs tancats tant a estiu com a hivern i fent horaris que dificulten tenir hores de lleures a l’aire lliure. Només ens caldrien 20 minuts de sol al dia a cara i avantbraços, si és a l’hivern cap al mig dia, i si és a l’estiu evitant els rajos intensos de 11h a 17h.

Si més no, no ens podem quedar de braços plegats, amb el coneixement podem canviar els nostres hàbits! Ara sabem que el sol també és saludable (evidentment amb lògica, sense prendre el sol a l’estiu a hores d’intensa radiació, i evitant indiscutiblement la vermelló i les cremades), de manera que podem decidir més sovint dinar a terrasses, dinar a un parc amb la carmanyola o donar una volta després de dinar pels racons que hi trobem el sol.

Un cop canviats els hàbits, només ens cal conèixer la nostre quantitat de vitamina D sanguina (preferiblement en mesos d’hivern, ja que serà l’època en que més baixos estarem) i en cas que no haguem aconseguit un bon nivell, el professional de la salut, si ho creu convenient, ens podrà ajudar amb un suplement de vitamina D a dosis controlades.

Endavant!

Targeta sanitaria

La targeta sanitària individual (TSI) t'identifica i t'acredita com assegurat o assegurada del Servei Català de la Salut. La TSI és la teva clau d'accés als centres i serveis del sistema sanitari públic.

Sanitat respon

El 061 es el telèfon de Sanitat Respon, podeu trucar per qualsevol dubte relacionat amb la vostra salut o per consultes relacionades amb la sanitat.

Protecció de dades

Tenim cura de les vostres dades personals de salut.