Nutrició

Cercador

"Les dietes no funcionen" HI ESTIC TOTALMENT D’ACORD

Luis Navarro ens explica que les dietes no funcionen (La Contra de la Vanguardi 19.06.2017 enllaç) . HI ESTIC TOTALMENT D’ACORD.

Llegeix més: "Les dietes no funcionen" HI ESTIC TOTALMENT D’ACORD

Per a què és important evacuar diàriament? Com ha de ser el bol fecal saludable?

Anar de ventre cada dia és important per eliminar tòxics tant ingerits a través dels aliments com generats pel propi organisme. Per tant el restrenyiment facilita que hi hagi una major quantitat de tòxics en el organisme.

 

Ara bé, l’objectiu no ha de ser només anar de ventre cada dia entre una i dues vegades, si no que la femta sigui saludable.

La taula que us mostro “Escala de Bristol”, indica la possible consistència de la femta.

  • Tipus 3 i 4: són femtes saludables

  • Tipus 1 i 2: indiquen restrenyiment (coneix com prevenir-lo clicant aquí)

  • Tipus 5,6,7: indica que l’intestí no està saludable. Per a què pot ser?

Alguns dels motius pel qual l’intestí pot no estar passant el millor moment poden ser varis, des dels paràsits, una producció deficient d’àcids biliars, un descontrol de la microbiota intestinal, una possible intolerància al gluten o un síndrome de intestí irritable entre d’altres.

És important evitar tenir femtes del tipus 1 i 2 per reduir la intoxicació del organisme i reduir l’estrès oxidatiu el qual genera degradació de les cèl·lules i per tant ens fa també més vells i més susceptibles a altres malalties; i evitar les femtes del tipus 5, 6 i 7 ja que en aquest estat els intestins estan inflamats i per tant no hi ha una bona absorció de vitamines i minerals, essencials pel bon funcionament del organisme i la prevenció de malalties. Tot el que s’ha anomenat anteriorment es pot tractar amb una alimentació i suplementació individualitzada concreta.

La fibra sempre ajuda a anar de ventre? No per a tothom!

Habitualment tothom té en ment que quan un no va bé de ventre és que cal augmentar la ingesta de fibra. Però això no és ben bé així!

D’entrada hem de conèixer que hi ha dos tipus de persones, és a dir, dos tipus de intestins.

Un dels grups, per anar bé de ventre necessita:

  1. Moure’t:  ser actiu, fer activitat física, permet que els budells es moguin (anomenat peristaltisme) fet que facilita el moviment de la femta fins a la seva excreció.

  2. Una adequada ingesta de greix saludable: quan prenem poca quantitat de greix, es redueix el lliscament de la femta fins a ser evacuada. Però alhora, feu que aquest greix sigui saludable! Preneu oli d’oliva verge extra com a greix bàsic de la vostre alimentació.

  3. Una bona ingesta de fibra: sí, cal fibra per a poder evacuar en una freqüència i quantitat adequada (clica aquí per saber-ne més). Però la fibra no només es troba a les fruites i les verdures. Els fruits secs i els llegums tenen molta més fibra que els anteriors!! No te’ls deixis! Prendre un grapat de fruits secs al dia i 2-3 vegades llegums a la setmana té el benefici de ingerir més fibra però també més vitamines i minerals.

  4. Hidratar-te: prendre suficient líquid a partir d’aigua, infusions, caldos, begudes vegetals, … és bàsic perquè la femta agafi suficient volum per ser hidratada. Sabreu si esteu hidratats si el color de la orina és té un color clar, gairebé transparent.

  5. Una bona microbiota intestinal: importantissim! Més de la meitat del bol fecal són bacteris intestinals morts. La microbiota intestinal es refereix als bacteris que tenim als intestins (tenim més bacteris que cèl·lules en el cos, és a dir que podríem dir que som més bacteris que nosaltres) els quals estan relacionats indiscutiblement amb la salut (clica aquí per saber-ne més) i també amb el restrenyiment. Si no tenim suficient quantitat i qualitat de bacteris intestinals la femta no serà suficientment voluminosa i per tant serà més complicat expulsar-la, ja que, tal com hem dit abans, més de la meitat d’aquest bol està format per bacteris morts de la microbiota intestinal.

Tot això està molt clar, però què els passa al segon grup?

Hi ha persones que tot i seguir les recomanacions anterior no van bé de ventre, i la resposta a la seva problemàtica es troba a la microbiota intestinal. Quan a la microbiota intestinal hi predominen uns tipus de bacteris anomenats metanogènics, a més quantitat de fibra es consumeix, més restrenyiment es produeix. Aquestes persones alhora tenen forces gasos els quals augmenten la predisposició a patir diverticles.

En aquest grup de població la millor manera per millorar la freqüència i qualitat de les evacuacions és modificar la microbiota intestinal, i seguidament mantenir una alimentació no massa rica en fibres.

T’has vist identificat en aquest últim grup? El més important és que ara saps que hi ha una solució!

Però per a què és important tenir una bona evacuació intestinal i com són les femtes saludables? (clica aquí per saber-ne més).

En busca de la vitamina D

La vitamina D és de gran importància per la homeòstasis (és a dir, l’equilibri) del organisme. De fet, pel simple fet de ser una vitamina ja sabem que és una substància imprescindible pel bon funcionament del organisme, per tant imprescindible per mantenir un bon estat de salut, i per tant en cas de carència el cos genera patologies.

Entre les funcions conegudes de la vitamina D en l’organisme, trobem:

  • Regulació i potenciació del sistema immunitari. La vitamina D és necessària perquè les cèl·lules immunitàries estiguin més actives, i per tant ens ajudin a reduir malalties infeccioses (constipats, grips, tuberculosis, hepatitis, infeccions respiratòries ...), malalties autoimmunitàries (lupus eritematós, psoriasis, esclerosis múltiple o diabetis mellitus tipus 1) o al·lèrgies entre d’altres.
  • Protectora del càncer. Hi ha càncers com ara el de còlon, mama, ovari, limfoma no-Hodgkin i pròstata que podem prevenir significativament si mantenim el nostre organisme amb una bona quantitat de vitamina D. Així mateix, també s’associen nivells adequats de vitamina D amb menor mortalitat per càncer de colon, mama i pròstata.
  • Redueix el risc de malalties cardiovasculars. La vitamina D, en tant que reguladora de la hormona parathormona i del sistema Renina-Angiotensina, té capacitat de reducció de la pressió arterial, la qual té una relació directe amb el desenvolupament de malalties cardiovasculars.
  • Millora la secreció d’insulina en el pàncrees, de manera que les persones amb bons nivells seran menys propensos a desenvolupar resistència a la insulina, la qual està relacionada amb el desenvolupament de diabetis i d’obesitat.
  • Prevé la osteoporosis. La vitamina D és imprescindible per fer arribar el calci als ossos, de manera que per a prevenir o tractar la osteoporosis sovint és més imprescindible augmentar els nivells de vitamina D que no pas augmentar la ingesta de calci. De fet, EEUU és el país on més calci s’ingereix, i en canvi, és el país amb més osteoporosis. De totes maneres la vitamina D no és l’únic motiu, entre d’altres també se’n relaciona l’elevat consum de proteïnes, poca activitat física, l’obesitat, el consum de begudes refrescants, entre d’altres (us deixaré un post ben aviat per poder-vos- ho explicar més detalladament!).
  • Prevé la esteatosis hepàtica. La carència de vitamina D està associada amb esteatosis hepàtica no alcohòlica independentment de l’estat metabòlic del organisme, és a dir, independentment que existeixi un síndrome metabòlic, diabetis o resistència a la insulina (factors relacionats amb aquesta patologia).
  • Facilita un bon estat muscular. Un estat òptim de vitamina D facilita la massa muscular i la capacitat muscular.
  • Millora l’estat d’ànim. La deficiència de vitamina D està relacionada amb la depressió.
  • Millora l’aspecte de la pell. La vitamina D està relacionada amb la diferenciació del queratinòcits (un tipus de cèl·lula epitelial), facilitant així un bon funcionament de la pell, millorant-ne el seu aspecte i millorant la seva funció com a primera barrera immunitària enfront a patògens.

Però perquè és tant important conèixer i parlar de la vitamina D? El motiu és la extensa deficiència d’aquesta vitamina entre la nostre població. Però, perquè és tant deficient aquesta vitamina?

La vitamina D la podem adquirir de l’alimentació i dels rajos solars. En l’alimentació es troba especialment al peix blau i dels ous (de gallines que han pasturat), però aquests aliments no en contenen grans quantitats i alhora no acostumen a ser de consum diari.

Així doncs, és imprescindible l’exposició solar per tal de poder-ne assolir uns bons nivells. La generem quan els rajos solars toquen la pell, en la qual a partir del colesterol que hi ha, i després de un seguit de reaccions bioquímiques, es generarà la vitamina D. La teòrica és fàcil, però la pràctica ja ens cal prendre més el sol. La societat en la que estem immersos, ens avoca a una dosis de sol molt baixa, habitualment treballant en llocs tancats tant a estiu com a hivern i fent horaris que dificulten tenir hores de lleures a l’aire lliure. Només ens caldrien 20 minuts de sol al dia a cara i avantbraços, si és a l’hivern cap al mig dia, i si és a l’estiu evitant els rajos intensos de 11h a 17h.

Si més no, no ens podem quedar de braços plegats, amb el coneixement podem canviar els nostres hàbits! Ara sabem que el sol també és saludable (evidentment amb lògica, sense prendre el sol a l’estiu a hores d’intensa radiació, i evitant indiscutiblement la vermelló i les cremades), de manera que podem decidir més sovint dinar a terrasses, dinar a un parc amb la carmanyola o donar una volta després de dinar pels racons que hi trobem el sol.

Un cop canviats els hàbits, només ens cal conèixer la nostre quantitat de vitamina D sanguina (preferiblement en mesos d’hivern, ja que serà l’època en que més baixos estarem) i en cas que no haguem aconseguit un bon nivell, el professional de la salut, si ho creu convenient, ens podrà ajudar amb un suplement de vitamina D a dosis controlades.

Endavant!

Tinc una urgència

Centres amb atenció continuada i urgent.

Sanitat respon

El 061 es el telèfon de Sanitat Respon.

Fer Salut

FerSalut, la revista del teu centre de salut ;)