Consells de salut
Taller cuidem al cuidador

Aquest abril iniciem un nou taller al CAP Centelles dedicat als cuidadors per tal de capacitar-los a nivell tècnic i emocional i reduir així el nivell d'estrès que pot provocar el fet d'atendre una persona amb dependència.

Comunitaria
Setmana europea de la mobilitat

Del 16 al 22 de setembre, sota el lema ‘Combina i mou-te!’, celebrem la Setmana Europea de la Mobilitat, que a més de vetllar per una vida saludable, sostenible i segura, promou la utilització de diferents modes de transport segons el desplaçament. Consulta el mapa d’activitats a Centelles i participa!

Nutrició
Sobrecreixement bacteria a la consulta de Nutrició i PNIE

Us volia fer arribar la informació sobre el treball que podem aportar des de les consultes de nutrició i PNIE sobre el sobrecreixement bacterià (small intestinal bacterial overgrowth (SIBO)) per poder ajudar conjuntament els pacients en aquest aspecte.

Cercador

Nanomol

Els ossos són un dels òrgans necessaris per a poder-nos moure tranquil·lament o apassionadament per la vida.

Quan els ossos estan dèbils, és a dir quan tenen una gran facilitat per trencar-se en diem osteoporosis.  La osteoporosis és una malaltia complexa multifactorial, amb una incidència de les causes mediambientals d’un 20-40% (2), i una prevalença del voltant del 40% en dones majors de 50 anys i del 10% en homes.

Segons les estadístiques mundials, els països que consumeixen més làctics són els que tenen més incidència de osteoporosis. És a dir que la relació sobre la ingesta de calci i la salut dels ossos és absolutament incomplerta.

Els ossos estan compostos de molts elements:

25% aigua, 45% minerals com el fòsforcalcimagnesifluor, i un 30% de matèria orgànica principalment col·lagen i altres proteïnes. Per tant d’entrada, observem que el més important serà tenir una alimentació i hidratació correctes. Tant necessària és la hidratació que és durant l’estiu el moment en que més massa òssia es perd, degut a la deshidratació. I a nivell de nutrients, no és només necessari ingerir-los si no també d’absorbir-los, transportar-los i poder-los resintetitzar de nou.

Vet aquí, perquè succeeixi tot això necessitem:

·         Proteïneszinc i vitamina C per la síntesis de col·lagen.

·         Vitamina Dvitamina Kbor, i un equilibri en a ingesta de proteïnes i de fòsfor per l’absorció i transport del calci fins als ossos.

·         El magnesi perquè la vitamina D pugui ser útil.

·         Manganès i activitat física d’impacte per activar la producció d’os.

·         Una ingesta superior d’aliments basificants que acidificants.

Em pararé en aquest punt. Us vull posar un exemple amb una de les begudes més consumides i més contraproduents que podem prendre, la Cocacola i altres coles. Les coles contenen àcid fosfòric és un àcid fort, té un pH molt baix. Quan la prenem, aquest àcid arriba a la sang on a priori reduiria el pH. Però el pH de la sang no pot variar gens!! Si ho fa estem morts. Per evitar-ho, el cos té mecanismes per compensar l’excés d’àcid que prové de l’alimentació. Ho fa utilitzant el calci dels ossos com a element basificant. Per tant, com més coles prenguem més calci haurà de ser mobilitzat i per tant més descalcificació dels ossos es produirà (4).

Com puc saber si em falten alguns d’aquests nutrients? (expliquem els dèficits més habituals)

·         Aigua: estirant la pell del dors de la mà, notaràs que la pell es posa a lloc lentament.

·         Zinc: pèrdua de cabell, sistema immunològic dèbil, punts blancs a les ungles o debilitat a les ungles, major facilitat de desordres emocionals.

·         Magnesi: rames, contractures, formigueig, degeneració dels cartílags, major dolor menstrual.

·         Vitamina D: generalment no tenim una quantitat de vitamina D òptima al organisme (podeu rellegir l’article “En busca de la vitamina D”). Per saber si tenim una quantitat òptima de vitamina D caldrà fer una analítica de sang.

·         Dèficit de proteïnes: turmells inflats, caiguda de cabell, llagues o esquerdes a les comissures de la boca.

·         Vitamina C: sagnat genives, sistema immunitari dèbil, cicatrització lenta, cabell sec.

·         Vitamina K: coagulació deficient de la sang, tendència als hematomes.

·         Activitat física: ... això ja ho saps tu mateix!

Què puc fer per augmentar les reserves de les vitamines i minerals esmentats?

En general només ocupant-te de fer una alimentació saludable i variada (variada d’aliments frescos, no de processats) i activitat física de plaer sempre que puguis en pots tenir prou, però et pots centrar en potenciar:

·         Aigua: si ets jove, procura no tenir set. Si ja tens alguns anyets i et costa prendre aigua, recorda’t d’anar incorporant infusions, caldos, aigua amb un raig de taronja, ... De tes no n’abusis que deshidraten!

·         Zinc: pipes de carbassa a sobre les amanides

·         Magnesi: pren llegums 3 cops a la setmana i un grapat de fruits secs variats cada dia.

·         Vitamina D: al hivern dina al sol, i a l’estiu troba estonetes perquè et toqui el sol sense cremar-te.  

·         Dèficit de proteïnes: potencia, el consum de llegums, fruits secs, peix, ous.

·         Vitamina C: la vitamina C està a les fruites i amanides. Pren 2-3 fruites al dia i habitualment amanides.

·         Vitamina K: augmenta el consum de fibra a partir dels llegums i dels cereals integrals. La vitamina K la produeixen els bacteris de la flora intestinal, i la fibra és el seu menjar!

·         Activitat física d'impacte: dóna-li ritme a la vida ;)  Salta, córrer, balla, ...

 

Ara ja és cosa teva!

Tinc una urgència

Centres amb atenció continuada i urgent.

Sanitat respon

El 061 es el telèfon de Sanitat Respon.

Fer Salut

FerSalut, la revista del teu centre de salut ;)